14 juli 2019

Tennis arm

Overbelaste elleboog I onderarm (tennisarm)
Golf, tennis, squash, schilderen, tuinieren of andere elleboog belastende werkzaamheden niet meer zonder pijn kunnen uitvoeren? Hier moet je toch niet aan denken als fanatieke sporter, hobbyist of tuinierder! Of als zelfs de dagelijkse bezigheden niet makkelijk meer te doen zijn zonder pijn!

In de ‘volksmond’ wordt dit ook wel een tennisarm (epicondylitis) genoemd.

Wat is nou eigenlijk het probleem bij een tennisarm.
De plek waar je onderarmspieren vastzitten aan de buitenste elleboogknobbel is geïrriteerd. Maar ook het botvlies en de pezen rondom kunnen een irritatie hebben. Dat komt door een overbelasting van je onderarm. De pijn die je voelt wanneer deze plek geïrriteerd is straalt vaak uit naar je onderarm, pols en hand. Door de pijn ben je snel geneigd om je arm niet meer te gebruiken. Dit kan je beter wel doen in verband met de doorbloeding van je spieren, pezen en botvlies rondom deze plek. Een goede doorbloeding zorgt ook weer voor sneller herstel. Maar wat niet de bedoeling is, is overbelasten van deze arm.

Voor jezelf de juiste balans vinden tussen belasten en overbelasten is wel even een dingetje.
Rust geven, klein beetje belasten, wat rekoefeningen doen en daarbij een kleine armbrace dragen kan een mooie combinatie zijn.

Wat doet een elleboog-brace (epicondylitis bandage) aan de pijnlijke arm?
Een epicondylitis bandage is een smalle band (5cm) met een druk pelotte en klitbandsluiting. De band draag je om je onderarm met de druk pelotte op de spier die over je onderarm naar de elleboogknobbel loopt. De druk van de brace (pelotte) zorg ervoor dat de spierspanning wordt onderbroken en er geen trekkracht komt op de plaats waar de spier zijn aanhechting heeft. Zodoende wordt de pijnlijke plek ontlast en krijgt kans te genezen. Je kan hierdoor goed functioneren met oplettendheid van de brace. De spier trekt niet meer aan het botvlies, de pezen en andere geïrriteerde spieren. Er ontstaat rust in de onderarm.

Wees verstandig!
Als je eenmaal een zwakte hebt opgebouwd en snel ‘vatbaar’ bent voor een tennisarm is het raadzaam om een epicondylitis brace te dragen tijdens zware belasting van de onderarm. Beter preventief te werk gaan, dan zit je later ook niet met de gebakken peren. Immers weet je hoe pijnlijk een tennisarm kan zijn ☹